This site uses cookies to help us provide quality services. Using our services, you consent to the use of cookies.

[Forum] Carburateurs van een VF700 Sabre

PB van Geelen: 

Het probleem met goedkope motoren is dat er altijd wel iets aan de hand is wat de verkoper je niet verteld. In dit geval is het een VF700 sable die blijkbaar ooit een ongeluk heeft gehad. Toen ik hem kocht had hij wel een deukje in het frame, maar niet op een belangrijk gedeelte. Verder wat standaard dingen aan verbeterd en vervangen, maar hij liep toch onregelmatig en als hij warm was hoog stationair. Uiteindelijk maar besloten de carburateurs te verwijderen. Een echte nachtmerrie, maar bijna 5 uur later was het gelukt. Twee schroefjes moeten uitboren maar daarna ging het redelijk eenvoudig. Wel, we hebben de oorzaak gevonden, twee letterlijk gebroken en aan elkaar gekitte carburateurs. Wat? Ja dat.

Goldie: Wauw, ik snap dat het kut is maar wel respect dat het iets werkte
PB van Geelen: Het is zeker qud, maar we zijn al op weg naar een oplossing! Morgen even laten adviseren over een lijmsoort en dan hopelijk kunnen we de boel fixen. De foto's:
1IMG20150627124304
2IMG20150627141803
3IMG20150627141824
4IMG20150627145540
5IMG20150627162323
De carbs: nummero uno
1IMG20150627154837
nummero dos
2IMG20150627155751
Oscar: Wel goed om goed voor elkaar te hebben. Ik ben ooit eens thuis gekomen op mijn FZ 750 met een giga rokende motor: gat in de zuiger gebrand, oorzaak te heet geworden door valse lucht via carb aansluiting op de cilinderkop. Ik kan me voorstellen dat dit het zelfde effect kan geven. Groet, Oscar
PB van Geelen: 
Ik denk dat we er net op tijd bij zijn, maar het is echt een wonder dat dit nog gereden heeft eigenlijk. Dit is de carburateur die het ergste er aan toe is. Deze breuk zat aan elkaar gelijmd met ramenkit. Echt... dat spul waar ze autoramen mee inlijmen...
1P6270112
Natuurlijk is er één schroefje dat niet mee wil werken.
2P6270113
Appeltje eitje... Gereedschap genoeg voor dit soort b*tches... toch? Nou nee, het moest uiteindelijk worden uitgeboord wat ook nog eens scheef is gegaan, dus daar moet ik later nog even een oplossing voor verzinnen.
3P6270114
Zo, stuk carburateur dat er gewoon uit valt.
4P6270115
5P6270116
De breuk van de carburateur is goed schoon geborsteld met een "zachte" borstel en daarna grondig ontvet met aceton. Als lijm heb ik Loctite 3455 gebruikt en de hechting is bijzonder sterk op het eerste gezicht. Wat geschuurd en nu weer helemaal schoonmaken en in de ultrasoon.
1P7010123
2P7010124
3P7010125
4P7010126
Bakje ijs gekocht omdat ik een mengplaatje nodig had... *kuch*
5P7010127
Koop een boorsetje wat de tandarts gebruikt voor de wortelkanaalbehandelingen. Ideaal om hele kleine gaatjes mee schoon te maken!
6P7010128
Een minuutje goed mengen en daarna alles in een minuut of twee aanbrengen.
7P7010129
En dan twee uur laten drogen in een warme omgeving (niet zo moeilijk vandaag) en dan kan je het schuren.
Goldie: Spannend!
PB van Geelen: Gelijk maar even onder een van de klepdeksels kijken om te zien hoe de staat van de nokkenassen zijn. Slijtage is te zien maar dat is niet gek na 64000 mijl.
1IMG 20150703 121310
2IMG 20150703 121318
Zooo, klepdeksel zo goed als mogelijk gepolijst en zometeen in de blanke lak.
3IMG 20150704 090752
Goed gerepareerd met Loctite 3455 A&B Hysol en het witte spul is een epoxy uit de HELE oude doos, Dexter Epoxi-Patch. Dat laatste is zo giftig als de keaulere, maar als er toch nog ergens een kiertje zit, dan is dat nu weg. Overigens is de Loctite meer dan voldoende, maar dit waren geen schone breuken meer.
1CJeyCc4VEAAfRJP
2CJeyDJLUkAAG6jF
Aaargh, die rubbers krimpen blijkbaar. Dus met wat pakkinghulp en postelastieken houd ik em in plaats en nu is het even wachten.
3CJfN WeW8AACjtr
Hatsee! Nu nog "even in elkaar zetten"
598jed98ejdos
Goldie: Dat wordt morgen starten!!! Zelf ook 3 carbs bekeken, straks revisie setjes bestellen en veel nieuwe schroefjes, vorige eigenaren hebben alles vermoord.
PB van Geelen: Heb jij soms ook wel eens het idee dat je de rommel van de vorige eigena(a)r(en) aan het opruimen bent?
PB van Geelen: Nou hehe, eindelijk het gekrompen rubber op zijn plek kunnen houden en de 1e carb gemonteerd. MAAR WEL VERKEERD OM... gloeiende gloeiende....
01 verkeerd om
Dan kom je er achter dat na het monteren van de tweede carb een stangetje over de carb heen hangt in plaats van er onder, dus carb er af, twee andere buisjes los, stangetje onderlangs leggen en terug monteren.
02 nog een foutje
Zo en nu ben ik klaar voor vandaag. De derde zit er op en nu is het tijd om op de bank te hangen. (voor een uurtje)
03 drie op zijn plek
Klaar. En nu hoop ik dat er geen lekkages zijn, want dat zou heel, heel jammer zijn.
carb ok 01
carb ok 2
carb ok 3
Goldie: Cliffhanger!!!
Oscar: Hij zal vast een stuk mooier lopen!
PB van Geelen: Ik hoop het ook! Maar het zal even moeten wachten want nu loopt mijn motor even niet zo lekker. Een of andere vreemde mix tussen een heftige verkoudheid/allergie/griep/geen idee.
Goldie: Stress voor het starten!
PB van Geelen: Nog net voor de regen heb ik vandaag de vloeistofdichtheid kunnen testen en er ging (een hoop) brandstof in de carburateurs, maar er kwam niets uit! Daar ben ik bijzonder blij mee in dit geval haha. Jeeeeeeeetje wat is dit een hoop werk, maar ik ben er bijna. Carburateurs zijn nagelopen, alles vastgezet en zover ik heb kunnen zien lekvrij. Dan komt het kabeltje rijgen
1imgeo
2imgo
Dan moet dit slangetje...
3imwgo
Hier in... (had je dat niet eerder kunnen doen, ja dat had ik eerder kunnen doen)
4imtgo
Want dat zat hierachter...
5imgyo
Verder het luchtfilterhuis opbouwen, onderdeel vergeten, dichtmaken en onderdeel zien liggen.
6imgdo
Min of meer een dubbel net voor grote brokstukken in het filterhuis. Er zit er een in en dat vind ik bij deze voldoende. Volgende week meer!!
En toen zat alles er bijna weer op! Olie en oliefilter gelijk ook maar vervangen. Voor een Honda VF700 kan je een K&N kn-202 kopen, maar de autohandel heeft een goedkopere versie van Purflux. De Purflux LS225 is ook iets kleiner van afmeting wat erg fijn is voor het (de)monteren. Er is namelijk maar weinig ruimte om je tang op het filter te kunnen zetten met het losmaken.
oliefilter
Nog met een kwastje de letters weer ingekleurd en morgen de overtollige restjes verwijderen
imgo997
Morgen koelvloeistof halen en es kijken of ik mijn werk goed heb gedaan...
klaaaaaaar
PB van Geelen: Conclusie: Project geslaagd, motor rijdt hard en met 76pk tussen de benen is het goed vasthouden! Er schijnt nog wat valse lucht binnen te komen en dat bemoeilijkt het balanceren van de carbs. Komt mettertijd wel.
Goldie: Actiefoto!!
PB van Geelen: Hmmm, ik zal eens even kijken of ik dat voor elkaar kan krijgen
Firestone: Gave dingen, heb er ook nog 1 staan levensgevaarlijk
WP 20140829 0062
PB van Geelen: Haha, inderdaad!! Momenteel weer wat problemen mee (achterbrug) maar man wat rijdt het lekker!

Feel free to post a comment if you want to add something to the discussion!

Please log in or register for free to comment!