This site uses cookies to help us provide quality services. Using our services, you consent to the use of cookies.

[Forum] Honda PC50 Stand nokkenastiming

Peter_: Hey, ik heb onlangs een OHC blokje gekocht voor mijn PC50. Draaide heel soepel, carbu erop en vertrokken. haalde vlak 58km/uur (gps), bergaf ben ik preventief wat beginnen bijremmen. Een uitgeholde schroef hield een grondig onderhoud tegen, maar dat heb ik nu verholpen. Bij het demonteren mooi naar de standen TOP en cam gekeken + gemarkeerd. Volgens de manual moet de pijl op het cam wheel loodrecht op de rand van de culas staan en je vliegwieg op de T marking... dit is echter niet het geval. De pijl wijst recht vooruit. Ik heb de brommer zo weer genoteerd, vroeg me nu af of er een reden achter de timing zit ? De uitlaatklep heeft wel witte aanslag, dus die krijgt het redelijk warm.
Wim: Hallo, ja de pijl moet recht voor uit wijzen, haaks op het pakkingvlak.
ogm811
Peter_: ok, zoals in de manual dus, maar hij wijst nu eigenlijk anderhalve schakel naar voren (beneden) tav de manual. Ik vroeg me af of dit een fout is van de vorige eigenaar (en dat die geluk heeft gehad) of een andere timing van een ervaren rot.... Background: ik heb dit blokje gekocht van iemand die bij hoog en bij laag bleef beweren dat het om een PF blokje ging. Ik heb dan gewoon braaf de koop van het jaar gedaan en het zo gelaten. Ik zal zodra ik wat tijd heb de timing volgens de regels uitvoeren en kijken hoe die ze dan draait.
Wim: Als je de merktekens op het vliegwiel gelijk hebt staan, staat de zuiger dan ook daadwerkelijk in top? Meet dit eens met een schuifmaat door het bougie-gat. Er zou een verkeerd vliegwiel gemonteerd kunnen zijn van Pf of Ps mochten die al passen?? Maar dan zou de ontsteking ook verkeerd staan, maar daar zou die nog wel mee kunnen lopen, als die iets vroeger staat dan je denkt verklaard dat ook de hoge snelheid, alhoewel de Belgische uitvoeringen wel verschilde van de Nederlandse. Hoeveel is de pijl op het nokkenas tandwiel verwijderd van de loodrechte stand? Op het kleine tandwiel op de krukas staat het andere merkteken waarmee de krukas op tijd wordt gezet alvorens de nokkenas op het merk te zetten en de ketting te monteren. Maar ik weet niet hoever het blok gedemonteerd gaat of is.
Peter_: blokje is weer toe en heb even echt geen tijd om stand precies na te kijken, update volgt nog (samen met onstekingstijdstip) ivm je andere vraag: zuiger staat top (merkteken T op vliegwiel)

Feel free to post a comment if you want to add something to the discussion!

Please log in or register for free to comment!