This site uses cookies to help us provide quality services. Using our services, you consent to the use of cookies.

[Forum] Opvoeren Kymco Nexxon (gasschuif?)

Sybrand Althuis:  Beste allemaal, Onlangs is mijn slechtweerbrommer, een Scoopy ot, door zijn frame gezakt. Ik heb daarom vorige week een Kymco Nexxon gekocht. De trekkracht van de Nexxon viel mij erg tegen, daarom ben ik op zoek gegaan naar manieren om hem wat vlotter te maken. Op een aantal forumposts heb ik gelezen dat er een kortere gasschuif te koop is, weet iemand waar deze te koop is? (kon hem zelf niet vinden op internet)
Ook heb ik gelezen dat er winst te behalen valt uit het verwijderen van het pulse-air systeem, is dit makkelijk te doen en heeft dit nadelige gevolgen voor de levensduur van de motor? Alvast bedankt als iemand een oplossing heeft! Gr, Sybrand p.s. Hopelijk wordt het weer snel beter, een Nexxon is leuk maar de C50 rijdt toch lekkerder
Wim: Hallo Sybrand, als ik het goed heb is er een heel topic over de Nexxon hier op dit forum. Daar staat als ik me herinner veel over gasschuif, cdi kastjes enz. Maar het staat wel op het oude forum denk ik. https://archive.4-stroke.net/forum
Sybrand Althuis: Ik heb je tip opgevolgd en ben nu zeker dat ik met een gasschuif ga beginnen. Echter heb ik nog steeds niet kunnen vinden waar die gasschuif te koop is. (De artikelen op de fora hierover zijn uit de tijd dat de Nexxon/Activ nog nieuw leverbaar waren) Dus dan is mijn vraag; waar is een gasschuif tegenwoordig nog te koop? zandri.nl heeft een boel voor de Nexxon maar een snelle gasschuif helaas niet
Wim:  Is het misschien zo dat de begrensde gasschuif niet helemaal open gaat doordat er een langere is ingezet? Dat een "snelle" het zelfde als een afgezaagde(gevijlde) kan zijn? Dus als je de bestaande iets inkort ,aan de bovenzijde uiteraard, dat het zelfde bereikt wordt. Als je de carburateur er af haalt, zodat je door de inlaat heen kan kijken, kan je controleren of de schuif helemaal open gaat, dus of hij de hele opening vrij geeft. Kijk wel of het technisch allemaal kan, met kabel, gasnaald enz. Misschien nog een onbegrensde CDI erin. Mooiste is met de hele brommer even langs gaan, kunnen zij het blok even in het echt zien, want er zijn wel een paar soorten van deze hondakloon blokjes gemaakt. Zelf rijd ik op een Super100 van de supermotorcompany. Ook al een honda kloon.
Sybrand Althuis:  Vandaag schoot mij iets te binnen! Ik had nog een ongebruikt blok van een Scoopy ot liggen met carburateur. Zou de kortere gasschuif van de Scoopy passen in mijn Nexxon? Vanmiddag met de schuifmaat gekeken of het misschien zou kunnen passen, wel heb je ooit! De diameter van beide schuifjes was exact hetzelfde! Zo gezegd zo gedaan, na redelijk wat geploeter achter de kappen van de Nexxon zat alles weer netjes in elkaar. Hij rijdt nu als een trein! 60 is geen enkel probleem en 70 is ook goed haalbaar, eerst had ik geluk met 45... Misschien ga ik nog experimenteren met verschillende tandwielverhoudingen, maar eerst kilometers maken om te kijken hoe dit bevalt! Gr. Sybrand p.s. Wim bedankt voor je snelle en uitgebreide reacites!
Wim: Heel goed zeg met zo'n kleine aanpassing. En dat de gasschuif ogenschijnlijk de enige 45 beperking was toen, vergeleken met nu door cdi kastjes enzo. Maar deze kymco had natuurlijk geen vario zoals de scooters. Die konden ze beperken met ringen in de vario. Bij mijn vaders scooter 2012 (china GY6) heb ik juist de gasschuif weer geknepen. Vanwege de 25km beperkte cdi die ik al gewisseld heb met een 35 cdi. Bij 35 kon je vanaf volgas de gashandle maar liefst een halve slag terug doen en bleef hij gewoon 35 rijden. Dus gaatje geboord op de juiste plaats in de gashandle, zelftapper er in en klaar. Verbruik met 6 km per liter omlaag. Ook zijn deze scooters uitgerust met maar liefst een 19mm carburateur en ook nog een acceleratiepomp. Die wil ik ook nog eens buiten werking stellen, dan moet ie toch naar de 1op50 gaan, nu al 1op40. Maar om deze redenen zijn de china scooters nu zo in opspraak als vervuilend zijnde. Met 2 handlingen is dit dus opgelost.
Sybrand Althuis: Toen in de originale gasschuif uit de carb haalde schrok ik bijna van zijn formaat, zie bijlage voor afmetingen. 19mm voor een snorfiets? Lijkt heel overdreven zeg. Ik heb ooit gezien dat een vriend de acceleratiepomp in zijn Vespa permanent had ingedrukt met een tie-wrap. Hiermee was deze buiten werking gesteld, misschien is dit ook voor de carb van de GY6 een eenvoudige oplossing Overigens, verlies je geen trekkracht als je de slag beperkt? Voor de topsnelheid maakt het misschien niet uit maar ik kan me voorstellen dat je motor sneller op toeren komt met een betere doorstroom van lucht
File 004
File 002

Feel free to post a comment if you want to add something to the discussion!

Please log in or register for free to comment!