This site uses cookies to help us provide quality services. Using our services, you consent to the use of cookies.

[NL] Nog wat over de CB50 wat betreft kentekens

377 Nog wat over de CB50 wat betreft kentekens Geplaatst op: 2005-08-31 16:50:22 Gewijzigd op: 2005-08-31 16:52:10 Hits: 1200

Ik heb nog even wat opgezocht wat betreft de CB50:

Quote uit de infofolder:

Citaat

Alle bromfietsen die legaal op de nederlandse weg zijn, krijgen een kenteken. Zo moet de bromfiets een uniek voertuig identificatienummer (framenummer) hebben, mag het voertuig niet van diefstal afkomstig zijn en moet de bromfiets een geldige Nederlandse of Europeese typegoedkeuring hebben

Hieruit maak ik op dat een CB50, die niet in NL is toegestaan tóch een kenteken krijgt.

Citaat

De RDW controleert of aan alle voorwaarden voldaan is. Voldoet een bromfiets niet aan de eisen, dan krijgt hij geen kenteken. In de wet staan alle redenen opgesomd waarop een aanvraag geweigerd kan worden

Dat laatste moet ik even uitzoeken...

Citaat

Voor historische bromfietsen, dus bromfietsen van vóór 1974, gelden dezelfde criteria. Alleen als de typegoedkeuring niet meer te achterhalen is, geeft de RDW op basis van een bouwjaarverklaring waaruit blijkt dat het om een bromfiets gaat én het bouwjaar voor 1974 ligt, ook zonder typegoedkeuring een kentekenbewijs af.

De CB50 stamt uit 1977 en is dus géén historisch voertuig. Om een kenteken te krijgen moet je dus bijvoorbeeld Honda Duitsland aanschrijven.

Citaat

Bromfietsen zonder typegoedkeuring kunnen via de schouwing en de aanvraag op het postkantoor nooit een kenteken krijgen. Voor deze bromfietsen is een importkeuring nodig.

Okee, nu wordt het dus vreemd, hij heeft in Nederland géén typegoedkeuring maar in Duitsland (geloof ik) wel. Duitsland is Europa dus moet je zonder problemen een kenteken kunnen krijgen.
Ik denk dat de RDW niet helemaal volledig is geweest in de voorlichting en waarschijnlijk bedoeld dat je een importkeuring nodig hebt als er op het voertuig geen europees voertuig zit.

Al met al lekker verwarrend dus. Ik denk dat alle CB eigenaren het gewoon even moeten gokken. Als ie er gewoon doorheen komt heb je mazzel, zo niet, dan moet je Honda Nederland of Duitsland aanschrijven.

Please log in or register for free to comment!

Category: