This site uses cookies to help us provide quality services. Using our services, you consent to the use of cookies.

[NL] Kooptips

WAT KAN NU WEL EN NIET MET EEN BROMFIETS?!

Soms doen de wildste verhalen de ronde over wat nu wel en niet mag met een bromfiets.

Ook geeft het vaak problemen met de politie omdat zij zelf vaak ook niet precies weten hoe het zit met de Europese Wetgeving. Ik heb op deze pagina's een samenstelling gemaakt van artikelen die ik heb opgezocht op het internet, die mij toegezonden zijn en wat ik heb aangevraagd bij de Nederlandse en Europese organen. Toch wil ik er wel bij zeggen dat er aan deze stukken geen rechten zijn te ontlenen en typefouten zijn voorbehouden. Ik ben geen kundige in het recht maar de vermelde stukken zijn van goede bronnen.

Bromfietscontroles
Door de politie Amsterdam-Amstelland vinden controles plaats op bromfietsen, snorfietsen en scooters. Indien er bij deze vervoermiddelen een vals of (gedeeltelijk) verwijderd framenummer wordt geconstateerd zal deze ter plekke in beslag worden genomen door de politie. Vervolgens zal het voertuig in opdracht van justitie binnen een afzienbare tijd vernietigd worden, aangezien het niet meer toegestaan is om met een vervalst framenummer zich in het verkeer te begeven.

Schadeloosstelling is alleen mogelijk voor de oorspronkelijke eigenaar. Eigenaren die ter goeder trouw een dergelijke (gestolen) bromfiets, snorfiets of scooter gekocht hebben kan geen schadevergoeding gegeven worden. Om het kopen van een gestolen bromfiets te voorkomen verwijzen wij u naar onderstaande tekst.

Gebruikte bromfiets, snorfiets of scooter kopen?
Lees dan eerst deze waarschuwing!
Begin juli 1999 heeft de Raadkamer van de Amsterdamse rechtbank een uitspraak gedaan in een achttal zaken met betrekking tot bromfietsen, snorfietsen en scooters die voorzien waren van een vals of een (gedeeltelijk) verwijdert framenummer. Deze uitspraak maakt het politie en Justitie mogelijk om (deze gestolen) bromfietsen, snorfietsen en scooters met een vals framenummer uit het verkeer te halen en vervolgens te vernietigen. Bromfietsen met een verkeerd framenummer zijn bijna altijd afkomstig van diefstal. Diefstal van deze tweewielers komt zo vaak voor dat mede hierdoor verzekeren uiterst kostbaar is geworden (circa € 453,78 per jaar).

Veel gestolen bromfietsen met een verkeerd framenummer worden, zo blijkt uit de praktijk, gekocht via advertentiebladen en/of verkocht op ongebruikelijke plaatsen (op straat, in het café, etc.).
Als er door de politie een brommer, snorfiets of scooter met verkeerd framenummer wordt aangetroffen en in beslag wordt genomen en deze vervolgens in overleg met justitie wordt vernietigd, betekent dit voor de eigenaar een groot verlies. Het parket Amsterdam realiseert zich dat terdege! Ondanks dat de eigenaar niet geweten heeft dat desbetreffende tweewieler gestolen was kan er door Justitie geen schadevergoeding worden gegeven. Om teleurstellingen te voorkomen hebben wij acht regels opgesteld die als voorzorgsmaatregelen kunnen dienen bij de aanschaf van een bromfiets, snorfiets of scooter. Op deze manier kunnen teleurstellingen en financiële schade zoveel mogelijk worden beperkt.

• Koop zoveel mogelijk bij de erkende bromfietshandel.
  • Leg vast van wie u de tweewieler heeft gekocht, en laat diegene zich legitimeren (paspoort of rijbewijs).
  • Koop tegen een gangbare redelijke marktprijs.
  • Kijk of er beschadigingen en/of onregelmatigheden zijn op de plaats waar het framenummer zit of hoort te zitten. Navraag kan worden gedaan bij de bromfietshandelaar.
  • Leg vast wat u heeft gekocht en hoeveel u er voor heeft betaald, vraag dus om een bon met omschrijving en handtekening.
  • Vraag uitvoerig naar het verleden en herkomst van het voertuig en leg dat voor uzelf vast.
  • Controleer de bromfiets op de aanwezigheid van een data-tagsysteem. Bij de bromfietshandelaar kunt u hiermee de geregistreerde eigenaar terugvinden.
  • Koop niet als u vraagtekens heeft moeten zetten bij bovenstaande regels. Als u bovenstaande regels in acht neemt bent u zorgvuldig bezig en kunt u, als er toch een vals framenummer op blijkt te zitten, verhaal proberen te halen bij de verkoper.

Please log in or register for free to comment!

Category: