This site uses cookies to help us provide quality services. Using our services, you consent to the use of cookies.

[NL] Heb ik een kenteken nodig voor mijn bromfiets of snorfiets?

186 Heb ik een kenteken nodig voor mijn bromfiets of snorfiets? Geplaatst op: 2005-07-06 19:00:45   Hits: 788

Vanaf 1 september 2005 moeten alle bromfietsen een officieel kenteken hebben. De kentekenplicht voor bromfietsen geldt voor alle bromfietsen in Nederland. Volgens de wet vallen ook alle snorfietsen, bromscooters, brommobielen en fietsen met hulpmotor van minder dan 50cc onder de definitie van bromfiets. Met de komst van de nieuwe kentekenplaat komt het verzekeringsplaatje, dat elke bromfiets nu hoort te hebben, voor gekentekende bromfietsen te vervallen.

Bestaande bromfietsen
Bent u eigenaar van een bestaande bromfiets, dan kunt u vanaf
1 september 2005 een eigen kentekenbewijs en kentekenplaat aanvragen bij een door de RDW erkend bedrijf. Dit bedrijf noteert de gegevens zoals merk, type en chassisnummer. De gegevens gaan rechtstreeks naar de RDW. Na controle van de gegevens door de RDW krijgt u een brief met een kentekenbewijs van de RDW. Met de brief en het kentekenbewijs moet u naar een door de RDW erkend bedrijf om de kentekenplaat te kopen. Het aanvragen van een eigen kenteken voor bestaande bromfietsen is mogelijk tot en met
31 oktober 2006.

Nieuwe bromfietsen
Nieuwe bromfietsen krijgen per 1 september 2005 een eigen kentekenbewijs en kentekenplaat. De RDW zorgt voor de registratie en uitgifte van de kentekens en kentekenbewijzen.

Oldtimer bromfietsen
Informatie of een zelfde kentekenplicht ook gaat gelden voor oldtimer bromfietsen vindt u onder de interne link.

Redenen van invoering
Met de kentekenregistratie worden van alle Nederlandse bromfietsen de technische gegevens van het voertuig en de persoonsgegevens van de eigenaar/houder geregistreerd. Daarmee wil de overheid:

* de verkeersveiligheid vergroten;
* criminaliteit beter aanpakken;
* de aansprakelijkheid duidelijk vaststellen;
* de verzekeringsplicht beter handhaafbaar maken.

Bron: Postbus 51

Please log in or register for free to comment!

Category: