This site uses cookies to help us provide quality services. Using our services, you consent to the use of cookies.

[NL] Peijs: Bromfietsleeftijd verhogen naar 17 jaar

115 Peijs: Bromfietsleeftijd verhogen naar 17 jaar Geplaatst op: 2005-05-27 16:41:20   Hits: 588

Minister Peijs heeft voor de zoveelste keer geopperd om de leeftijd naar 17 jaar te verhogen om bromfiets te mogen rijden. Laten we nog blij zijn met Peijs, omdat 3VO de leeftijd van 18 jaar voorgesteld heeft! Maar goed, naar hun statistieken blijkt dat de bromfiets op dit moment het mest onveilige vervoersmiddel is.

Europa
In sommige andere landen in Europa mag je zelfs al met je 14e op de bromfiets stappen. Nu is dat helemaal geen slecht idee, maar ik vind wel dat tussen de 14 en 16 jaar de cilinderinhoud niet hoger mag zijn dan 50cc met een constructiesnelheid van 40-45 Km/u op straffe van fikse boetes als je je daar niet aan houd. Wacht even, niet gelijk boos worden, ;) Ik ben ook van menig dat je tussen de 16 en 18 jaar, mits een goed voorbereid examen afgelegd te hebben, een kleine motorfiets mag rijden die niet boven de 70cc mag komen met een constructiesnelheid van 70-80 Km/u.

Keuring en kentekens
Ook hier ben ik een voorstander van, als is het alleen maar om de wrakken van de weg te halen. Want zeg nou zelf, ALS je harder mag rijden, dan moet je minstens een goed werkende remconstructie hebben bijvoorbeeld. Op deze manier kunnen, denk ik, ook de verzekeringspremies omlaag omdat er op een degelijke motorfiets wordt gereden en de berijder een goed verkeersexamen heeft afgelegd. Het mooie idee om een onervaren persoon direct vanaf z'n 16e op een opgevoerde brommer te laten rijden zonder papiertje is verleden tijd. Met de huidige verkeersdruk is dat tegenwoordig niet meer mogelijk.

Please log in or register for free to comment!

Category: