This site uses cookies to help us provide quality services. Using our services, you consent to the use of cookies.

Brommers op de korrel

108 Brommers op de korrel Geplaatst op: 2005-05-27 09:57:23   Hits: 565
De Almeerse gemeenteraad moet volgende week oordelen over een opmerkelijk voorstel van verkeerswethouder Heleen Visser. De GroenLinks-bestuurder wil brommers toestaan om zowel op fietspaden als autowegen te laten rijden. Nu rijden de brommers nog steeds op de fietspaden, in tegenstelling tot de rest van het land. Tijd voor wat vragen aan de wethouder, maar die weigert de krant te woord te staan. Haar woordvoerder Jan Schenkman mag de kastanjes uit het vuur halen.
Almere is zo'n beetje de laatste gemeente die brommers toelaat op fietspaden. Waarom?

"Omdat... eh.. Ik zoek het even na. O ja. Op de autorijbanen rij je als bromfietser altijd erg om en op de fietspaden rijd je altijd in een rechte lijn naar je bestemming. Daarom is ervoor gekozen om de brommers op de fietspaden te laten rijden."

Nu stelt de wethouder voor om de brommers bij wijze van expiriment een jaar lang zowel op de autowegen als op de fietspaden toe te laten. Dat klinkt als een politiek compromis, is dat het ook?

"Tja, de bromfietsers veroorzaken toch veel overlast op de fietspaden. Daarom willen we ook op de autorijbanen toelaten. De vraag is natuurlijk of ze dat wel doen."

Nu snap ik het niet meer. Wil de wethouder die brommers nu op de autowegen of op de fietspaden?

"Allebei. Het is overigens een bespreekstuk in de gemeenteeraad. Die heeft de mogelijkheid van alles te veranderen. Het college stelt de optie voor om gedurende een jaar een proef te doen waarbij de brommers op allebei mogen, fietspaden en autorijbanen. Het heeft ook met de kosten te maken. Het kost veel geld om brommers definitief naar de autorijbanen over te brengen."

Is het befaamde gescheiden verkeerssysteem van Almere op zijn retour?

"Nee. Er komt nog een variant bij:brommers mogen kiezen. En na een jaar wordt gekeken hoe we verder gaan."

Wethouder Visser is toch van een fietspartij? Waarom verbant ze die brommers niet direct naar de autorijbanen?

"Tja, ze is niet de enige in het college."

Nu nog één keer: wat is nu eigenlijk de bedoeling van dit hele plan?

"De wethouder verwacht en hoopt dat brommers op een normale manier op de fietspaden gaan rijden."

Aha, het is dus eigenlijk een soort dreigement voor de brommerrijders: als jullie niet normaal rijden, moet je naar de autoweg en moet je voortaan omrijden.

"Dat is een politieke uitspraak en die doe ik niet, maar je kunt zelf wel bedenken dat het zo is, ja. Er zijn scooterrijders die zich niet aan de regels houden en veel te hard rijden op de smalle fietspaden. Dat moet ophouden, we krijgen er veel klachten over."

Heeft de wethouder eigenlijk zelf een bromfiets?

"Ik dacht het niet."

Bron: Gooi en Eemlander, 9/12/2003
Uit een column van Bart Vuijk

Please log in or register for free to comment!

Category: